Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.08.2007 10:30 - Чудото на Google
Автор: damyanvb Категория: Технологии   
Прочетен: 650 Коментари: 0 Гласове:
0



Само за осем години любимецът на царството на интернет достига върховете на славата и богатството. Използвана във всяко кътче на света, търсачката "Гугъл" е класически пример за сбъдната американска мечта.
През 1998 г. Сергей Брин и Лари Пейдж напускат Станфордския университет, за да "променят света". Дръзкото им намерение се оказва самата истина. Основаната от тях компания "Гугъл" е безспорният господар на Силициевата долина. Борсовата й цена надвишава тази на "Дисни" и "Дженеръл мотърс", взети заедно. Служителите й препускат из сградата на ролери и тротинетки, а основателите й разработват поредните амбициозни проекти - виртуална библиотека на цялото човешко познание и "гугълиране" в човешките гени.
Гениалност, пренебрежение към невъзможното, свобода и уникална фирмена култура - това е чудото на "Гугъл". За него разказват Дейвид Вайс и Марк Малсийд в книгата "Историята на Google", която излиза на български език от издателство "Слънце" в превод на Лиляна Марчева. Дейвид Вайс е носител на "Пулицър", разселдващ репортер за в. "Уошингтън поуст" и автор на поредица от бестселъри. Марк Малсийд е писател, репортер и ръководител на семинари, посветени на "Гугъл".

Здравословно пренебрежение към невъзможното

Сергей Брин и Лари Пейдж излизат непринудено на сцената сред викове и вълнение, с каквито тийнейджърите обикновено посрещат рок звездите. Те са влезли в аудиторията през задната врата, като са изпреварили фотографите, свалили са слънчевите очила, оставили са навън две наети лимузини и шофьорите, както и красивата млада жена, която пътува със Сергей. Облечени с всекидневни дрехи, те сядат и се усмихват, доволни от възторженото посрещане. Намират се в близост до люлката на цивилизацията, на хиляди километри и цял океан разстояние от мястото, където е започнала съвместната им работа. За две млади суперзвезди, чиято обща амбиция се върти около това да променят света, мястото е толкова подходящо, колкото и всяко друго, за да разкажат какво са постигнали, как са го постигнали и какви са мечтите им за бъдещето.
- Знаете ли нещо за историята на "Гугъл"? - пита Пейдж. - Искате ли да ви разкажа?
- Да! - крещи тълпата.
Септември 2003 г. е и стотици ученици и преподаватели в тази израелска гимназия, привлякла най-големите млади математически умове, искат да чуят всяка дума на младите изобретатели. Много от тях се идентифицират с Брин, защото като него са избягали със семействата си от Майка Русия в търсене на свободата. И гледат към Пейдж със същото нетърпение, защото е част от тандема, създал най-мощната и достъпна информационна база данни за своето време - един инструмент, довел до промени, които вече преобръщат света.
- "Гугъл" стартира, когато двамата със Сергей бяхме докторанти по компютърни науки в Станфордския университет - започва Пейдж - и не бяхме сигурни с какво точно искаме да се занимаваме. Хрумна ми щурата идея да сваля цялата "мрежа" на компютъра си. Казах на научния си ръководител, че ще ми отнеме само седмица. След около година вече имах една част... Така че важното е да си оптимист. Трябва да си и малко наивен в целите, които си поставяш. В колежа научих максимата: "със здравословно пренебрежение към невъзможното". Тя наистина е добра! Човек трябва да иска да направи нещата, които повечето хора не биха и опитали.
Младият екип променя живота на милиони хора, като им дава безплатен достъп до информация по всякакви теми. Освен това в ерата на интернет дяволски хитро те създават най-известната нова марка в света, без да рекламират за налагането на името й. Двамата са проницателни бизнесмени и знаят, че за да преуспеят във времето, е изключително важно да запазят пълен контрол над частния си бизнес с неговата чудновата корторативна култура. Пейдж се натъжава от факта, че много откриватели умират, без дори да видят плода от изобретенията си. Решени да избегнат подобна съдба, двамата с Брин разбират как трябва да използват подходящите връзки, необходимия достъп до средства и блестящи умове, суровата компютърна мощ, както и културата на неограничените възможности, за да превърнат "Гугъл" едновременно в магнит и източник на вдъхновение. С едно щракване на мишката те изместиха "Майкрософт" като мястото, където работят най-добрите специалисти в света. И все пак те знаят, че поддържането на тази скорост на модернизиране и запазването на челните позиции няма да е лесен подвиг, при условие че са изправени пред по-дълбоките джобове на конкурента "Майкрософт" и безмилостната съпротива на неговия директор, милиардера Бил Гейтс.
Напълно уверени по отношение на постиженията си и своята прозорливост за бъдещето, Брин и Пейдж постигат здабележителни резултати още от самото начало на съвместната им работа. Те не искат никой - нито конкуренцията, нито външни инвеститори - да застава помежду им или да се меси по какъвто и да било начин. Това съчетание от зависимост един от друг и пълна независимост отвън, има огромен принос за поразителния им успех.

"Джимейл" - различната поща

През пролетта на 2004 г. бизнесът процъфтява, "Гугъл" се къпе в светлината на постоянно нарастващата си популярност, а Лари и Сергей се подготвят да смаят потребителите на интернет с една различна електронна поща. Като се позовават на силното име и марката "Гугъл", те наричат новата услуга "Джимейл" (Gmail). Не е нужно да се мисли дълго, за да стане ясно, че пощата на "Гугъл" трябва да получи запомнящо се име, което да я свързва с положителните флуиди около търсачката. Инвеститорът Майкъл Мориц в продължение на няколко години твърди, че двете най-често срещани действия, които хората извършват в интернет, са общуването и търсенето на информация. С доминиращата позиция на "Гугъл" при търсенето, електронната поща изглежда следващата логична стъпка, един чудесен начин за предлагане на услуга за потребителите и за разширяване на бизнеса.
Лари и Сергей искат "Джимейл" да стане сензация. Не съществува основателна причина да се предостави тази услуга, освен ако не е значително по-добра от електронните пощи, предлагани от "Майкрософт", Яху!", "Америка онлайн" и др. Те създават "Джимейл" с амбицията да бъде по-интелигентна, по-лесна, по-евтина и по-съвършена. В противен случай потребителите на "Гугъл" не биха се впечатлили и създателите й не биха отговорили на собствените си високи изисквания. За да се превърне новата услуга в моментална сензация, те планират да отделят безплатно един гигабайт памет (1000 мегабайта) в собствената компютърна мрежа на "Гугъл" за всеки адрес в "Джимейл". Това е 500 пъти повече от безплатната памет, предлагана от "Майкрософт", и 250 пъти повече от безплатната памет, предлагана от "Яху!". "Гугъл" информира потребителите си, че никога повече няма да им се налага да изтриват писма...

Финансови резултати

Освен че е най-популярната търсачка на света, "Гугъл" е и една от най-мощните финансови машини. Компанията е продуктивна машина за пари, която е спечелила милиарди долари в кратката си история. Въпреки че много хора следят борсовата цена на акциите на "Гугъл" отблизо, това е само една частица от представянето на компанията. Сумите, които компанията генерира във времето, всъщност са по-добър критерий за дългосрочното финансовото здраве, което лежи в основата й. От създаването си през 1998 г. "Гугъл" е донесла милиарди долари в брой и няма кредити. Същевременно компанията реинвестира значителни финансови средства в построяването на най-голямата и най-бръза компютърна мрежа от този тип, мрежа, която се справя с повече от 120 000 търсения в минута, повечето от тях за част от секундата.
Продажбите на "Гугъл" идват от милиарди щраквания върху интернет рекламите, които се появяват наред с резултатите от търсенето, и от стотици хиляди страници, които са част от обширната й партньорска мрежа. Компанията генерира около половината от продажбите си от страницата Google.com и други притежавани от "Гугъл" страници ("Фругъл", "Джимейл"), а другата половина идва от партнорските страници. С разрастването си компанията става все по-печеливша. Напоследък по-голямата част от всеки добавен долар от продажби се отчита директно към крайната сума и така увеличава печалбата. (Финансистите и инженерите, които следят отблизо компанията, казват за тази тенденция, че бизнесът на "Гугъл" е "високомащабен"). Внимателното проследяване на степента на растеж на компанията в следващите години вероятно е най-добрият и ясен начин за измерване на нарастващата роля на интернет в живота на хората.
Макар перспективите за развитие пред "Гугъл" да изглеждат безгранични, това е заблуда. Колкото и вълшебни да изглеждат нещата по време на медения месец, търсачката всъщност е истински бизнес, управляван от живи хора, които неизбежно правят грешки, въпреки блестящите си творчески биографии и силно желание да постигнат превъзходни резултати. Сергей Брин, Лари Пейдж и изпълнителният им директор Ерик Шмит също предвиждат, че конкуренцията и други фактори ще забавят стихийния растеж на компанията. Нито те, нито някой друг може да предскаже как и кога ще настъпи забавянето. Междувременно растежът на "Гугъл" е ограничен от бързината, с която тя може да наема и внедрява нови служители в САЩ и по света. Един ден бъдещето й може да зависи от "неизвестната неизвестна" - риска от непредвидими събития в едно несигурно бъдеще.

Duma


Тагове:   google,   чудото,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: damyanvb
Категория: Технологии
Прочетен: 621005
Постинги: 699
Коментари: 130
Гласове: 438
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930